Hello Malealea!

5 april 2015 - Maseru, Lesotho

Hoi hoi allemaal,

Ik wens jullie vanuit het mooie Afrika allemaal hele fijne paasdagen toe! Collega’s van het Hoogspel ik zal aan jullie denken tijdens deze drukke dagen op het werk! En PJO-HAJO-leden, ik wens jullie veel succes met de organisatie van de paasparty! Dat het ook dit jaar weer een geslaagd feestje mag worden! :) Toen ik dinsdag op mijn stage in de jeugdgevangenis aankwam vroeg ik aan mijn stagebegeleider of hij een leuk weekend had gehad. Hij gaf aan dat hij mij had willen bellen, omdat er een bruiloft was. Waarop ik dacht huh, maar ik ken diegene toch helemaal niet. Het is hier dus blijkbaar normaal om naar iemands bruiloft of begrafenis te gaan ook al ken je de persoon helemaal niet. Niemand wordt uitgenodigd en iedereen is welkom! Haha ik vond dit wel een aparte gedachte! De bewaking van de jeugdgevangenis was deze week aan het oefenen voor de parade. Er is iemand van de beveiliging van de Lesotho Correctional Service overleden. Op de begrafenis van een beveiliger gaan ze dan in een soort van parade en schieten ze in de lucht. Dat gingen ze deze week oefenen, omdat ze dit weekend de begrafenis hebben. Ik heb even een kijkje genomen bij deze oefening. De verschillen tussen rijk en arm zijn groot te noemen hier in Lesotho. Afgelopen week ben ik mee geweest naar het huis van een neef van mijn stagebegeleider, wat een kast van een huis! Zwembadje achter het huis, goed voor elkaar zou ik zo zeggen! Maar Lesotho kent ook veel gezinnen die in armoede leven.. Zo ben ik afgelopen week met de sociaal werker een buurt in geweest, waar ik erg van geschrokken ben! Hier stonden in een soort van bosje super kleine huisjes gemaakt van wat afval.. En dan te bedenken dat de winter er hier aan komt, bah! Ik moet er niet aan denken dat er mensen zijn die hier dus echt zo wonen.. Ik heb mijn stagebegeleider gevraagd wat het gemiddelde dagelijkse inkomen is van de Basotho. Hij gaf aan dat dit ongeveer 40 rand per dag is, dit is omgerekend ongeveer €3,20. Het leven is hier voor ons Nederlanders dus ook best wel goedkoop! Vooral uiteten gaan kost echt heel weinig, ook kleding heb je hier voor een leuk prijsje, maar als ik dan naar de supermarktprijzen kijk.. verschilt dit niet heel erg van de prijzen in Nederland. Gisteren heb ik samen met Angela, Kaleb en Jaimy (andere vrijwilligers van Beautiful Gate) een dagtripje gemaakt naar Malealea. Onderweg hebben we gestopt bij de “Gate of paradise”, wat een prachtig uitzicht was dat! Eenmaal aangekomen in Malealea zijn we begonnen met een villagewalk. Onze gids was een hele leuke man die ons alles van de buurt liet zien. We mochten een kijkje nemen in de huisjes en de winkeltjes van de bevolking. Ook zijn we op bezoek geweest bij een lokal die eigen bier brouwt. Hier mochten we het eigen gemaakte bier proeven, wat er trouwens niet heel erg uitnodigend uit zag.. Het bier werd gemaakt in een ton van plastic en de vrouw roerde er doorheen met een stok die eruitzag alsof ze die gewoon uit het bos had gehaald.. Echt hygiënisch zag dat er dus niet uit, maar voor het idee en uit fatsoen hebben we toch maar een slokje van het bier geproefd. Het smaakte zo slecht helemaal nog niet eigenlijk! Maar aangezien het bier gemaakt werd van ongefilterd water, hebben we het verstandig bij dit ene slokje gehouden. Later deze dag hebben we een ponyrit gemaakt door Malealea, waar ik opnieuw heb mogen genieten van de prachtige natuur van Lesotho! Vanmorgen hebben we samen met de huisgenootjes een gezellig paasontbijt gehad. Deze week ben ik alweer een maand in het mooie Afrika! Ik schrok hier ook eigenlijk wel een beetje van, want dit betekent dat 25% van mijn stage er alweer op zit! Brr.... de tijd gaat me veelste snel hier! Hoewel ik jullie natuurlijk allemaal al wel mis, wil ik hier nog lang niet weg hoor.. Tot de volgende keer allemaal!

Veel liefs van mij!

1. Ernaklaver:
    5 april 2015
    Wat een mooi verslag weer Laurie, lief dat je ons ook een beetje laat meegenieten.
    Blijf genieten want er zullen nog vele mooie momenten volgen.
    Lieve groetjes uit de Bunte
  2. Mams:
    Lumela laurie,
    U phela jooang ?
    Ke phela hantle.
    Super mooi verhaal. Fijn te horen dat je nog lang niet naar huis wilt. Geeft aan dat je het er echt naar je zin hebt. Liefs mam
  3. Mams:
    5 april 2015
    Mooi verslag weer en dat je dingen proeft die je liever niet eet of drinkt!!
    wij missen jou ook maar hopen ook dat je nog een mooie tijd daar tegemoet gaat. En voor je weet staan we bij je voor de deur. Greats
  4. Ingrid:
    5 april 2015
    Mooi geschreven weer Laurie! En prachtige foto's. En daar kijk ik toch van op: dat jij zomaar iets proeft dat er niet uitnodigend uitziet! veel plezier nog meid.
  5. Lizan:
    8 april 2015
    Lau, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar in Lesotho. Heel wat indrukken komen op je af. Je foto's maken me jaloers! Geniet ervan en maak goed gebruik van alle uitnodigingen die je krijgt :)
    xxx Lizan
  6. Miranda:
    23 april 2015
    We missen je wel een beetje maar je zus maakt veel goed. :) :)
    We gunben het je van harte hoor.
    gr miranda