Spelen met een babyleeuw!

29 maart 2015 - Maseru, Lesotho

Hallo allemaal,

Hier weer even een berichtje vanuit het zonnige Afrika! Afgelopen week heb ik een gesprek gehad met de manager en de directrice over mijn taken in het weeshuis. Ik heb mijn eigen projectje gekregen, waar ik echt super enthousiast over ben! Vanaf volgende week kan ik dus eindelijk echt zelfstandig aan het werk! Ik ga de kinderen met special needs één-op-één begeleiding geven. Ik heb voorgesteld om een handelingsplan op te stellen voor ieder kind waar ik mee ga werken, aangezien er nog geen enkel handelingsplan aanwezig is binnen het weeshuis! Ook hebben ik en Heidi (een andere vrijwilliger van het weeshuis) deze week wat tijd genomen om de Mall (een groot winkelcentrum) wat beter te leren kennen. En dit was geen verkeerde keuze! We hebben gezellig de hele middag geshopt in de Pioneer Mall, waar ik een mooi Afrikaans jurkje gescoord heb! :) Na deze dag wilden ik en Heidi een taxi terug naar huis nemen. Een andere vrijwilliger had ons verteld dat het 6,50 rand zou kosten om vanaf ons verblijf naar de Mall te komen met de taxi. Wij stappen dus een taxi in en vervolgens zegt de taxichauffeur dat het een speciaal ritje is en dat het ritje 50 rand kost. Ook was ons verteld dat ze tegen blanke mensen vaak zeggen dat de rit duurder is, omdat ze weten dat blanke mensen vaak meer geld hebben. Ik heb vervolgens gezegd dat het ritje 6,50 rand kost. Hij zei nee het is een speciale rit, dus het kost 50 rand. Ik heb toen gezegd dat we een andere taxi gingen zoeken. Toen we een andere taxi hadden gevonden, zei deze chauffeur dat het ritje 40 rand zou kosten. Vervolgens ging ik weer met hem in discussie dat het niet klopt, omdat het 6,50 rand zou moeten kosten. Hij zei ik zal het even overleggen, toen hij terugkwam zei hij dat het 26 rand kost. Het was inmiddels al donker geworden en we hadden eten meegenomen om thuis op te eten.. Eigenlijk dus hoog nodig tijd om naar huis te gaan! Dus hebben we die 26 rand maar betaald voor het ‘speciale ritje’, wat naar mijn weten toen nog veel te duur zou zijn voor deze rit. Eenmaal thuis vertellen we dit verhaal en toen zij iemand anders die hier al langer werkt: “Oh, maar dat is heel goedkoop voor een speciaal ritje!” Een speciaal ritje kost normaalgesproken 60 rand. Een speciaal ritje houdt blijkbaar in dat jij de enige bent die in de taxi zit en dat je precies bij je locatie afgezet wordt. Als je geen speciaal ritje neemt, die van 6,50 rand, worden er ook andere passagiers meegenomen en dan wordt je ergens in de buurt van je bestemming afgezet. Uiteindelijk heb ik dus toch best een goede deal gemaakt, haha! Want we hadden liever niet nog het laatste stuk in het donker willen lopen naar onze bestemming.. Dat zeg ik in verband met de veiligheid in het donker hier. Jakob Jan (de man uit Nederland die hier al 5 jaar woont) vertelde dat je overdag prima over straat kunt gaan, maar dat je als blanke in het donker van de straat moet blijven hier in Lesotho. Afgelopen week heb ik ook mijn eerste soort van mentorgesprek gevoerd met een jeugdige uit de jeugdgevangenis. Hij heeft vorig weekend geprobeerd om te ontsnappen en na dit voorval ben ik met hem in gesprek gegaan. Ik heb dit ervaren als een erg interessant gesprek, waarin ik opnieuw cultuurverschillen heb mogen ontdekken. De ‘go-slow’ is helaas nog steeds gaande in de gevangenis, waardoor ik daar op dit moment verder nog weinig kan doen. Mijn stagebegeleider neemt me om deze reden veel mee op pad, waardoor ik veel van dit mooie land kan zien. Zo bezoeken we veel andere sociaal werkers uit ziekenhuizen, scholen en andere instellingen. Maar ook maakt mijn stagebegeleider graag tijd vrij om mij andere mooie plekken van Lesotho te laten zien, wat ik uiteraard niet erg vervelend vind! :) Vrijdag heb ik opnieuw meegeholpen met de campange van human trafficking. We kregen deze dag een heerlijke lunch (Afrikaanse braai) aangeboden op een super mooie locatie, waar we heerlijk hebben kunnen genieten van het zonnetje. Vervolgens zijn we naar de metolong dam gereden en heb ik genoten van dit prachtige uitzicht! Echt waar, wat een mooie natuur heeft Lesotho! I love it! Gisteren was echt mijn gaafste dag hier tot nu toe! We zijn naar de Tempelhof in Ficksburg (Zuid-Afrika) gereden. Dit was twee uurtjes rijden vanaf Maseru, maar echt meer dan de moeite waard! Wat een gave ervaring was dat! Ik heb gisteren gewoon met een babyleeuwtje gespeeld!! In het begin was ik best bang toen dat kleine welpje op me af kwam rennen. Hij beet me in mijn been en in mijn handen. Niet dat dat heel erg prettig aanvoelde, maar het deed ook niet echt veel pijn ofzo. Het was alsof een jong speels hondje je aan het bijten was. Maar later op de dag kon ik ontspannen met het babyleeuwtje spelen en was ik niet meer bang voor haar, haha! Ik had even het vertrouwen nodig dat ze me echt niks aan zou doen! Ook heb ik op 1 meter afstand gestaan van grote leeuwen, die achter een dun draadje stonden. Ik vroeg me wel een paar keer af of dat hekje van wat draad die leeuw echt zou houden als hij ons zou proberen aan te vallen, maar gelukkig is dat allemaal goed gegaan! :) Ik en Angela hebben besloten om beslist nog eens terug te gaan naar deze mooie plek! We hebben deze mooie dag samen afgesloten door gezellig een hapje te eten op een super mooie locatie. Vanmorgen zijn we naar de Victory church geweest, waar we hebben genoten van de mooie Afrikaanse muziek! Het weer is hier nog steeds super! Vandaag is het ongeveer 25 graden, niet verkeerd toch?

SALA HANTLE! (goodbye)

xx Laurie!

1. Ernaklaver:
    29 maart 2015
    Wat een mooi verslag weer. Meid wat een ervaringen. Blijf genieten en ons fijn voorzien van leuke foto's en mooie verhalen.
  2. Mams:
    Geweldig allemaal Laurie. Gr John
  3. Anka:
    Heel bijzonder Laurie....
    Tot gauw maar weer!!
  4. Silvana:
    Hey die Laurie,
    Kind wat maak je toch veel mee en wat verwoordt je het allemaal prachtig, tis haast net of ik er zelf bij ben. Ik blijf je volgens hoor, enjoy!! groetjes uit Haaksbergen xx
  5. Jos Doeschot:
    29 maart 2015
    Prachtig toch om dit allemaal mee te mogen maken.
  6. Els Baak:
    29 maart 2015
    Ha Laurie, super om te lezen hoe fantastische je het daar hebt, wat genieten zeg!
    We wensen je nog heel veel plezier! Geniet van de warmte, het is hier klere weer.

Groetjes Gerard en Els Baak
  7. Ingrid:
    30 maart 2015
    Bedankt dat we weer "mee mochten naar Afrika" door je prachtige verhaal en mooie foto's. Gr. Huub en Ingrid