Aankomst in Afrika!!

7 maart 2015 - Maseru, Lesotho

Dumela allemaal!

Jaja, ik heb inmiddels mijn eerste woordje Sesotho geleerd. Sesotho is de taal die in Lesotho gesproken wordt. Na een lange vlucht kwamen Angela en ik gisteren dan eindelijk aan in Afrika! We mochten hier de eerste Afrikaanse zonnestralen voelen en dit voelde heel erg goed! Jakob Jan heeft ons opgehaald van het vliegveld en we gingen eerst bij hem thuis thee drinken, waar we ook zijn vrouw Boukje en hun kinderen ontmoet hebben. Boukje had lekkere malva pudding gemaakt, dit is een typisch Afrikaans dessert. Een goed begin is al de helft zeggen ze wel eens. Nou, we hebben een warm welkom gekregen, dus dat beloofd veel goeds voor ons! Vervolgens zijn we door hen naar Beautiful Gate gebracht. Beautiful Gate is het weeshuis waar ik onder andere stage zal gaan lopen. Op het park van Beautiful Gate is ook ons vrijwilligersverblijf waar wij zullen gaan wonen de aankomende maanden. Het park van Beautiful Gate is helemaal omsingeld met hekken en in de avond/nacht loopt er een bewaker op het park en is de poort gesloten. Ik voel me hier helemaal veilig op Beautiful Gate! We hebben hier de directeur van het weeshuis (Bryan en Anita) en hun kinderen ontmoet. Ook hebben we kennis gemaakt met de anderen die hier werken, zowel lokals als veel Amerikanen zijn hier werkzaam. We kregen een rondleiding en ze vertelden ons over de geschiedenis van Beautiul Gate. ’s Middags hadden de kinderen playhour. We hebben kennis gemaakt met deze oh zo schattige kids en met hen gespeeld deze middag. Vervolgens dachten we eindelijk te kunnen douchen na de lange reis die we achter de rug hadden, maar dat konden we mooi vergeten.. Gelijk de eerste dag waren er al problemen met de waterleiding, waardoor we niet konden douchen en ons toilet niet konden gebruiken. Daarom staat er nu een soort dixie op het park, waarvan de deur niet op slot kan en die je niet door kunt spoelen. Gelukkig had ik vochtige doekjes in mijn tas gestopt, waardoor ik me nog enigszins heb kunnen opfrissen. Op dit moment delen Angela en ik een kamer, vanmiddag komt er een meisje bij en in de loop van de tijd zullen er nog een aantal vrijwilligers bij komen. We zullen in totaal met 7 vrijwilligers in ons huisje verblijven, waarvan de meesten Amerikaans zullen zijn. Vanmorgen werd ik opgehaald door Jakob Jan. Ik zou met hem meegaan naar het JTC (de jeugdgevangenis) waar ik ook stage zal gaan lopen. Hij zou vandaag een programma doen met de jongens van het JTC (Juvenile Training Centre) en ik zou meegaan. Bij aankomst werden we niet binnengelaten. Het personeel van JTC is aan het staken, aangezien zij meer geld willen na de verkiezingen van afgelopen week. Aankomende dinsdag zullen we opnieuw naar het JTC gaan en dan zal ik waarschijnlijk kennis gaan maken met de mensen van het JTC. Vandaag en morgen zijn we nog lekker even vrij en maandag zullen we dan gaan beginnen met onze stage! Ik ben benieuwd!

Ik wil iedereen bedanken voor de gezelligheid op mijn afscheidsfeestje en de leuke verassingen die ik gekregen heb, echt helemaal top! Bedankt allemaal en tot snel!

Veel liefs van Laurie uit het zonnige Afrika!

1. Truus:
    7 maart 2015
    Veel plezier .En ik volg je via de website. Succes met je stage...
  2. Henriëtte:
    7 maart 2015
    Fijn te horen dat je goed over bent gekomen!
    Nu maar hopen dat jullie douche en toilet het snel weer doet! Kan me voorstellen dat je daar wel naar verlangt.
    We zullen het wel weer lezen. XXX
  3. Ruud:
    Goed verhaal
  4. Miranda:
    He Laurie,
    Fijn om te lezen dat je je erg welkom voelde.
    Heel veel plezier en succes in afrika.
    groetjes miranda en martijn
  5. Ingrid:
    7 maart 2015
    Fijn dat je goed bent aangekomen en zo'n warm welkom had. Dat beloofd veel goeds! Succes! Ik verheug me al op je volgende verhaal. Groetjes!
  6. Ernaklaver:
    Geweldig om te lezen....
    Succes maar vooral.... Genieten
  7. Wenke:
    Hoi Laurie,
    Het eerste vinkje op het big five lijstje van eten&drinken in Afrika kun je afstrepen: Malva!! Ik ben jaloers. Heb je een recept? Het is al enige tijd geleden dat ik dat gegeten heb. Overigens moet je (vind ik) bobothi, pom, een echte braai en natuurlijk Mampoer ook geproefd hebben!! Vooral dat laatste is een echte aanrader :).
    Volgens mij ziet alles er goed uit daar. Alleen jammer dat de waterleiding niet meewerkt :(. Hopelijk duurt t niet lang voordat dat is opgelost.
    Foto's zijn ook leuk! Vooral die trekker is supergaaf!!
    Geniet nog van je vrije weekend!!
    Groetjes Wenke
  8. Elly:
    8 maart 2015
    Ha Laurie, prachtig verhaal ,En je schrijft leuk. ga zo door en t komt goed. ziet er allemaal positief uit. Succes!!!
    lieve groetjes Elly
  9. Margot ter Huurne:
    8 maart 2015
    Hoi Laurie,

Wat fijn dat je goed bent aangekomen. Het is leuk om mee te lezen welke avonturen je allemaal gaat beleven. Je hebt Daphne al enorm geïnspireerd voor een eventuele buitenlandervaring/stage. Heel veel plezier, blijf zo leuk schrijven en succes! Groetjes uit Goirle van ons allemaal
  10. Ingrid:
    16 maart 2015
    Wat heb je er weer een mooi verhaal van gemaakt! En prachtige foto's er bij. Heerlijk om te lezen en te zien dat je het zo naar je zin hebt.