Ke rata Lesotho!

22 maart 2015 - Maseru, Lesotho

Hoi hoi allemaal!

Ik heb weer even tijd gemaakt om wat te schrijven over mijn ervaringen vanuit het verre, maar mooie Lesotho! Deze week heeft mijn stagebegeleider van de jeugdgevangenis me meegenomen naar Highschool Moshoeshoe. Op deze school zit een jongen die een tijdje terug vastgezeten heeft in de jeugdgevangenis. Ze noemen hem ook wel ‘het succesverhaal’. Hij doet het momenteel erg goed en heeft positieve toekomstplannen. Ik kreeg de gelegenheid om hem te interviewen en dat was erg interessant! Hij vertelde mij over zijn leven in JTC en over hoe het nu met hem gaat. Vervolgens mocht ik zien waar hij woont. Zijn ouders zijn overleden en daarom woont hij nu in een soort van hostel dichtbij de highschool. Ik vond het indrukwekkend om zijn verhaal te horen. Na dit bezoek aan de highschool trok mijn stagebegeleider wat tijd uit om mij wat meer van het land te laten zien. Zo heeft hij me onder andere het huis van King Letsie laten zien, zijn we bij een ceremonie van de minister langs geweest en zijn we naar de Mohale lodge gereden. Ook heb ik deze week mijn sesothonaam gekregen. Iedereen in Lesotho krijgt een sesothonaam naast zijn/haar eigen naam. Ze hebben mij de naam: “Nthabiseng” gegeven, dit betekent: happiness. De basotho, het volk in Lesotho, spreken sesotho en bijna niemand kan Afrikaans praten. Aangezien Afrikaans veel lijkt op het Nederlands, versta ik het wel grotendeels. Collega’s van de jeugdgevangenis vragen mij om hen Nederlands te leren, zodat ze beter Afrikaans kunnen praten. Zo is er een radiozender op 95.3, genoemd Oranje FM. Dit is een Afrikaanse radiozender uit Bloemfontein. Ik moest lachen toen ze deze radiozender er opzetten! Wat een grappige taal is dat Afrikaans! Mijn collega’s vroegen of ik dingen kon vertalen voor hen. Donderdag heb ik meegeholpen met de campange tegen human trafficking, iets wat hier veel voorkomt. We hebben een soort van voorlichting gegeven aan de mensen op straat. Er wordt namelijk tegen (arme) mensen in Lesotho gezegd dat ze werk voor ze hebben in Zuid-Afrika en vervolgens worden deze mensen slachtoffer van mensenhandel. Ze belanden in de prostitutie of ze worden vermoord en hun organen worden gebruikt om te verkopen. Dit was heftig om te horen! Maar ik vind het fijn dat ik een bijdrage heb kunnen leveren door mee te werken aan deze campange. We werkten deze dag samen met politie, justitie en de sociaal werkers van Lesotho en Zuid-Afrika. Na de tijd gingen we samen ‘lunchen’, nou ja lunchen. Wat zij als lunch eten, dat is voor ons een heel diner. En dat eten ze hier dus twee keer per dag. Zowel als middageten en als avondeten wordt er hier warm gegeten. Mijn stagebegeleider van de jeugdgevangenis had voor afgelopen weekend tickets geregeld voor voetbalwedstrijden in het sesotho-stadion. Hij had VIP-tickets geregeld, waardoor ik verschillende belangrijke mensen van de voetbalwereld van Lesotho heb ontmoet. De coach van het nationale team, het hoofd van de voetbalbond, spelers en andere belangrijke mensen. Dit was erg gaaf en erg goed geregeld! Tussendoor werden we voorzien van drankjes en erg lekker eten. Zo heb ik ‘papa’ gegeten, een typisch gerecht uit Lesotho. Het smaakt een beetje naar rijst.

Ke rata Lesotho (ik hou van Lesotho)! Er is echt een prachtige natuur hier en de mensen zijn allemaal super vriendelijk! Ik heb het erg goed naar mijn zin hier!

Veel liefs van mij!

1. Mams:
    24 maart 2015
    Ha Laurie, wat een prachtig verhaal. We hadden uiteraard al foto's gezien en via de app had je ons ook al e.a. verteld maar zo krijg je toch een mooi beeld welke avonturen je allemaal beleefd. Wat een geweldige stage beleef je daar om over de rest maar te zwijgen. Heel veel succes en plezier nog daar en we zien de volgende foto's en verhalen graag tegemoet. Tot horens. Gr John
  2. Ingrid:
    24 maart 2015
    Heerlijk Laurie, om jouw volgende enthousiaste verhaal te lezen! Ik zou willen zeggen: geniet, geniet, geniet! Maar volgens mij is dat niet nodig. Dat doe je wel. Ik verheug me al op het volgende verhaal en mooie foto's. Groetjes, Ingrid.
  3. Judith Grefte:
    24 maart 2015
    Hey Laurie. Wat een geweldige verhalen schrijf je. Zo mooi om te lezen en wat fijn dat je het daar naar je zin hebt. Geniet van alles wat je nog gaat beleven. Groetjes Judith
  4. Miranda:
    He laurie,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Geniet er lekker van.
    xxx miranda
  5. Mams:
    24 maart 2015
    Heerlijk om te lezen. Jouw verhaal bevestigd de stralende lach op de foto's die stuurt dat je zo blij bent met deze keuze. Wij thuis genieten wij volop met jou mee!!!Ook voor ons fijn om te horen dat je lieve mensen om je heen hebt. Maar blijf op je hoede!!!
  6. Elly:
    24 maart 2015
    Ha Laurie wat een leuk verhaal .en ik snap het echt dat je die bijnaam hebt gekregen:
    Happines, je geniet ,je straalt geweldig om te zien Ga zo door dan genieten we vanuit Hengevelde met je mee...
    Lieve groetjes van ons allemaal x x x
  7. Ernaklaver:
    24 maart 2015
    Wat een prachtig verhaal weer... Wat maak je toch veel mee. Indrukwekkend hoor.
    Complimenten aan de mensen daar. Ze hebben je de juiste naam gegeven.
    Ik wens je ook de komende tijd weer heel veel succes en plezier toe.
    Liefs vanuit de Bunte
  8. Jolande:
    hoi laurie

Wat fijn dat het jou daar zo goed gaat en je echt geniet. Dat straalt er wel van af.
    Benieuwd naar je volgende reisverhalen.

Groetjes de hobjes
  9. Truus:
    25 maart 2015
    Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat.Ik hoop dat je nog veel ziet.En er zo van blijft genieten.Groetjes Truus
  10. Jacqueline:
    25 maart 2015
    Hoi laurie wat een belevenis,mooi verhaal geniet van alles.
    Gr alwie jackie bart annelin en jelle
  11. Henriëtte:
    28 maart 2015
    Hello Nthabiseng,
    (Ben blij dat ik het kan schrijven en niet hoef uit te spreken )
    Wel een toepasselijke naam.
    Wat een mooi verslag heb je weer geschreven, vooral ook blijven doen! Leuk om zo lezen wat je zoal meemaakt daar.
    Geniet er van meisje!
    Groetjes uit Boekelo